Sectorale bevraging VCZM 2024

 

De Centra voor Ambulante Revalidatie dragen kwaliteit hoog in het vaandel.

Het perspectief van onze zorggebruikers (en bij uitbreiding de ouders/context) hebben een vaste plaats in onze integrale kwaliteitsontwikkeling. 

Om die reden organiseert de Federatie in oktober 2024 een tweede sectorale bevraging van de zorggebruikers.

Een wetenschappelijk onderbouwd instrument

De Vlaamse CliëntZorgMonitor

We maken opnieuw gebruik van de Vlaamse CliëntZorgMonitor. Deze vragenlijst werd ontwikkeld in opdracht van de Vlaamse overheid door de KU Leuven met als doel de kwaliteit van zorg te meten vanuit het perspectief van de zorggebruiker en dit over alle GGZ-sectoren heen.

De selectie van items en woordkeuze is  gebaseerd op het oordeel van eindgebruikers. De mogelijkheid om de discrepantie te meten tussen wat mensen zelf belangrijk vinden en de feitelijke realisatie in de aangeboden zorg en ondersteuning maken het instrument bijzonder bruikbaar om verbeterpunten te detecteren en bijsturingen op een doelgerichte wijze te realiseren. 

Verwerking van de resultaten

De resultaten worden verzameld op sectorniveau. Ieder individueel centrum krijgt de eigen resultaten en de sectorresultaten. Ieder centrum kan individueel bekijken welke verbeteracties er eventueel mogelijk zijn binnen het eigen centrum. De sectorresultaten kunnen sectoraal leren stimuleren. 

Het betreft een bevraging georganiseerd door de sector en voor de sector. De resultaten zijn voor eigen gebruik. 

Werkwijze

 

We maken opnieuw gebruik van Microsoft Forms om de resultaten op een efficiënte manier te kunnen verwerken. We stellen drie mogelijke werkwijzen voor:

  • De link naar de bevraging wordt door het centrum via mail bezorgd aan alle zorggebruikers die op dat moment actief gepland staan in therapie. De link en een begeleidende tekst is te vinden in het document hieronder.
  • In de wachtzaal van het centrum worden posters uitgehangen met daarop een QR-code. Wanneer de zorggebruiker die scant, komt deze terecht op de bevraging. We adviseren om het begeleidend schrijven ook ook uit te hangen. 
  • Eventueel kan een papieren versie van de vragenlijst bezorgd worden aan de zorggebruiker. De antwoorden dienen dan door het centrum achteraf digitaal ingevuld te worden in Microsoft Forms. 

Veel gestelde vragen:

Waarom worden zorggebruikers van de wachtlijst of bilan niet bevraagd?

Een heel terechte vraag. Uiteraard vinden we het perspectief van deze zorggebruikers ook belangrijk. We maakten echter de keuze om ons op heden enkel te richten naar de zorggebruikers die reeds in therapie zijn. Deze groep heeft al wat meer ervaring met het centrum.

Zijn er vertalingen van de bevraging?

We hebben ervoor gekozen om een sectorale bevraging af te nemen met een gevalideerd instrument. Helaas zijn er geen vertalingen gemaakt (en dus gevalideerd). De bevraging is dus steeds in het Nederlands.

Is deelname verplicht?

Deze sectorale bevraging is een initiatief van de Federatie en staat open voor alle leden. Deelname is geheel vrijblijvend. Uiteraard hopen we wel op een zo groot mogelijke medewerking.

FAQ

– Waarom worden zorggebruikers van de wachtlijsten of in bilan niet bevraagd?

Dat

LEDENVERGADERING

Enkele keren per jaar organiseren we een ledenvergadering waarop al onze leden worden uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we dieper in op specifieke actuele ontwikkelingen die al onze leden aanbelangen en die wat extra aandacht vereisen of verdienen. Indien gewenst nodigen we externe sprekers uit om ontbrekende specialisatie in te brengen. Tijdens deze ledenvergaderingen werken we ook graag interactief, opdat we maximaal onze leden kunnen betrekken. Vaak kampen we immers met gelijkaardige moeilijkheden en het leren van elkaar staat in onze Federatie centraal. Samen staan we zo veel sterken en niets is fijner dan samen constructieve oplossingen bedenken voor gelijkaardige problemen.